Je bent hier: Home » Markt & Financiering » Tolheffing in Duitsland definitief. Of toch niet?

Tolheffing in Duitsland definitief. Of toch niet?

Tolheffing in Duitsland definitief. Of toch niet?

Het was een verkiezingsbelofte van vier jaar geleden; de tolheffing in Duitsland. Ook in de coalitieonderhandelingen waren de regeringspartijen overeengekomen dat de tolheffing er zou komen. Op 24 september 2017 krijgen we weer verkiezingen in Duitsland, maar de beloofde tolheffing is er nog steeds niet.

Toen Minister van Verkeer en Digitale Infrastructuur, Alexander Dobrindt, destijds zijn tolheffingsplannen presenteerde, brak er een storm van protest uit bij buurlanden. Duitse automobilisten zouden namelijk worden gecompenseerd voor de tol – officieel infrastrukturabgabe – via de wegenbelasting, maar buitenlandse automobilisten niet. Het effect is dan een belasting voor buitenlanders.

Ook de Europese Commissie had hier problemen mee. Echter na een aanpassing, die voornamelijk inhield dat schone auto’s minder belasting zouden betalen, was de Commissie tevreden. Vervolgens waren het voornamelijk Oostenrijk en Nederland die met een klacht dreigden voor het Europese Gerechtshof.

Ondertussen had een gerenommeerd instituut in Duitsland uitgerekend dat de PKW-Maut (tol voor personenauto’s) geen geld zou opleveren, maar zelfs geld zou gaan kosten. Kortom een omstreden voorstel binnen en buiten Duitsland.

Het (voor nu) laatste hoofdstuk in dit dossier is dat de Bundestag en Bundesrat akkoord zijn met de tolheffing, zij het met enkele aanpassingen:

  • De tarieven voor buitenlandse automobilisten die korte tijd in Duitsland rijden moeten meer staffels krijgen.
  • De reductie voor Duitse automobilisten moet 100 miljoen euro hoger uitvallen voor auto’s die aan de Euro6 emissienorm voldoen.

Is de Maut dan nu een voldongen feit?

Als het aan Duitsland ligt wel. Echter kunnen de aankomende verkiezingen en de Europese Unie uiteindelijke invoering nog in de weg staan. Nu wordt het waarschijnlijk aan het Europese Hof voorgelegd. Oostenrijk heeft de procedure al aangekondigd en gaat op 7 juni nog met Luxemburg, België en Nederland overleggen of deze landen zich hierbij willen aansluiten. Het wordt spannend, maar het is in ieder geval zeker dat de tol niet voor 2019 wordt ingevoerd.

email

Over de auteur

Belastingadviseur

Eric van Nugteren helpt ondernemers met het opzetten van activiteiten in Duitsland. Door goed thuis te zijn in de Duitse taal, cultuur en fiscaliteit kan ik voor klanten vraagstukken oplossen en verbindingen leggen.

Aantal berichten : 1

Leave a Comment

© 2017 Mazars Nederland meer info

Scroll naar de top